Followers

Thursday, November 15, 2012

Saya Penat

Sejak akhir-akhir ni aku selalu rasa letih. dan ramai juga officemate yang menyapa 
'Kenapa nampak letih je? macam dah ada 'ísi' je.."
I do not know how to answer as the pregnancy test show negative result and my period constantly came on time. BUT my weight scale always show positive result ke kanan.. ke kanan okiessss, actually negative. =(
Mungkin aku makin berat tu yang makin lesu

Lepas kahwin ni macam-macam perubahan hormon yang aku lalui. Luckly i got a secret  place with unknown friend (which became close friends) to share & get the information. Ok dah tak secret bila aku taip macam ini.. Ya amppppuunnn admin secret place =P
Aku tak pasti sama ada orang lelaki pon melalui pengalaman perubahan hormon yang sama seperti kaum perempuan lalui. Cuma yang aku pasti perubahan hormon Incik Husband yang sama macam aku pada berat badan. Jarum penimbang masing-masing berlumba-lumba ke kanannnnnn.. 

Antara perubahan yang dilalui (some is base on my experience & some from my friends) : 

Ada rakan aku yang menghidap Urinari Track Infection (UTI) di awal perkahwinan. Antara simptom-simptomnya air kencing berbau hanyir, warna kuning dan kencing tak lawas. Selalunya doctor akan nasihatkan untuk minum banyak air dan as usual bagi ubat. Kawan aku dapat ubat yang perlu dimasukkan ke tempat sulit... ohhhmmyy .. kesian dia. Masa aku bau ubat pottasium alkaline yang doctor bagi tu pun aku dah macam eeuuuwww...aku la yang jadi tukang hulur air masak sebelum dia semburkan ubat air yang doctor bagi..perghhh.. Petua orang tua-tua, banyakkan minum air bali. 

Size payudara/ breast yang bertambah. Ini yang aku menyampah & buat poket makin kering nak beli bra baru. Tak selesa ok asik nak kena betulkan baju kecik tu. Ohh tapi ini mungkin berita gembira buat sesetengah wifey sebab antara tanda-tanda kehamilan, ialah perubahan pada size payudara.

Jarum penimbang keep on ke kanan ..kanan dan kanan.. kadang2 aku konfius macam mana boleh jadi macam ni. kadang-kadang aku rasa kuantiti makanan yang aku ambil sebelum berkahwin lagi dasyaat yang amat.. but berat still maintain. Jadi aku buat andaian sendiri mungkin kadar metabolisma aku semakin berkurangan. =(
Dan kebetulan aku terjumpa post kat blog susu sejat mengenai "Makanan yang melembikkan anda di Malaysia".  Artikel yang bagus, selama ni aku ingat kalau nak diet kena avoid nasi boleh makan roti canai bebanyak - NO!! Selama ni aku ingat kalau ngantuk harusssslah minum kopi bergelas-gelasss - NO!!

Hurmm.. program diet harus diteruskan walaupun dah naik pelamin. 
Berdasarkan pembacaan dan andaian yang diri sendiri buat InsyaAllah aku akan menikmati Oat+Susu Anlene sebagai sarapan.. Nyummyy *sambil sengih kurang ikhlas*, lunch setengah pinggan nasi. kalau nak tipu kene pilih pinggan yang bersize besar. *shining eyes* Fruits as my snack *part ni aku malas betul la nak kupas buang kulit bagai. kalau keropok perisa buah ok x? =P * and  a glass of air lemon or limau nipis tanpa gula *kunun-kunun bertindak sebagai asid untuk cairkan lemak*
AWAS sila jangan ikut program diet diatas sebab saya tiada tauliah sebagai dietition waima doktor. 

Bersukan?? teeeetttt... tiada kelapangan masa untuk aktiviti ini. cukuplah senaman harian aku berjalan kaki ke LRT dan dari LRT Masjid Jamek ke Menara Maybank dan juga mendaki cerun ke office every weekdays. 

Chaiyok2 Maria 
I need energy! 

kelesuan & keserabutan yang terserlah 
*muka kosong*




1 comment:

Aujinz said...

umur dah meningkat, metabolisma pon dah slow kan kan kan...

orang pompuan lagi banyak kesan dia...



aaa... ada kena mengena dengan entri tak?..