Followers

Sunday, March 17, 2013

First Check Up

2 March 2013 is my first pregnancy check up. Bersemangat kami laki bini bangun awal nak bersiap. Dah tak menyempat nak sarapan. Kencing pon aku tahan dulu. Alasan aku, takut nanti UPT tak dapat detect HCG hormon sebab melalui pembacaan aku, hormon HCG tinggi masa awal pagi & before check jangan minum air. 

Nak menuju ke klinik mana pon masih blur. Maklum la first pregnancy. Akhirnya kami decide untuk ke Hospital Bersalin Razif di Andalas sebab my cousin pon buat check up di tempat yang sama. 

First, registration.. bagi la i.c and isi form as usual. Tapi orang kaunter ni tak de la ramah mana. Kurang senyuman dan tiada manis. Kalau kat kaunter memang aku menitik berat kan personaliti orang-orang yang duduk di kaunter. You are the first to give impression kepada orang yang datang. Aku dah start belek-belek pamplet. Pakej bersalin start dari harga RM1450. 

Lebih kurang 20 minit menunggu. Nurse pun panggil nama. Aku masuk ke bilik dan nurse mula mengambil berat, tekanan darah aku & interview last period bla bla bla,,,
Berat = 62kg (OMG.. first time tengok berat dah ceceh 60+kg)
Tekanan darah: Normal
Last period = 21 Januari 2013

After that aku kena tunggu lagi untuk jumpa doktor. Then, dalam 20+minit, nama aku dipanggil sekali lagi. Incik husband turut masuk ke bilik rawatan. Doktor Faridah interview lebih kurang sama macam nurse tanya. Then aku di bawa ke scanner room. Laaa... rupa-rupanya doktor scan terus di bahagian ari-ari, tak payah buat UPT test lagi. Aku dah la tengah tahan kencing lagi ni..hahahah
Anyway, doktor cakap lagi senang nak check kalau tak kencing lagi. Means kandungan air dalam pundi kencing masih banyak. Tapi kalau kena scan ikut bawah (saluran peranakan), kena la kencing dulu. 
Masa doktor scan mencari-cari UCG tu, aku berdebar. Nampak tak? Ada tak? Dah la aku tak faham bahasa monitor scanner tu. 
Tapi sekejap je doktor dah jumpa my kantung (sac) yang comel. Alhamdullilah
Masa doktor tengah ukur saiz sac, aku tak nyabar terus tanya mana satu?
Doktor tunjukkan pada aku & Incik Suami my sac yang bulat dan ada selaput jernih, dengan size 7.9mm. Kalau ikut size kantung it's about 5weeks & 4 days
Waahh, ajaibnya ciptaan Allah
SubhanAllah
Alhamdullilah

Aku rasa aku yang lebih banyak bertanya doktor. Maklum la, ini kandungan pertama aku. I really need to know what is the next step, what I shall do after this bla bla bla

Overall charge for my first check up RM55

Can't wait to see my baby progress






2 comments:

farahadilah said...

wahhh congret.. hope bby n mummy to be sihat..

shazlea shayla @ maria said...

TQVM farahadilah =)