Followers

Sunday, February 28, 2010

.. Jangan jadi mangsa perbankan internet ..

walaupon kerja bertimbun tak siap lagi. Tapi seyes belom ade mo0d nk wat. ~Runsing!!
Bo0ster power pon blom datang lagi. Hati nih terkinja-kinja nak masukkan entry baru ini.
Just want to share some knowledge =)

Neyh pasal perbankan internet @ internet banking. Ramai lagi yang tak faham yang mana tipu (spam) & yang mana asli.
Untuk pengetahuan (dri segi pemahaman, pengalaman & pengetahuan aku)

  • urusan-urusan kemaskini data, bank tidak akan menghubungi pelanggan melalui email or panggilan telefon or SMS.Malah kebanyakan urus niaga or promosi produk baru masih dilakukan menggunakan kaedah tradisional supaya Pos Malaysia tidak bankrap..ehe..aku tipu =P

  • Alamat URL! ini adalah yang terpenting! Always remember, klo kamu dapat email spam,jangan sekali-kali kamu klik pada link yang diberikan. Walaupon kamu tidak mengisi apa-apa maklumat tapi mungkin klik tersebut akan membenarkan penjahat2 itu memasukkan virus pengintip (okeyh,aku bukan dari background IT untuk berikan kamu2 definisi terbaaek..ngee..)
  • klo kluar ape2 pop up window yang pelik2,elakkan daripada klik pada tab 'ok' or 'cancel' kerana ini mungkin salah satu cara penyangak2 menyebarkan virus pengintip ke dalam pc anda. Lebih baek kamu klik pada tanda pangkah di sudut kanan window.
  • macam mana kamu nak tahu kamu sudah masuk ke web site yang betul??
neyh aku bagi contoh bank harimau yang dh nak masuk umur 50 tahun. lagi tua dari kamu-kamu taw
Rajah 1
Rajah 2

*sile klik to enlarge the photos* Korang nampak tak perbezaan Rajah 1 & Rajah 2? kalo tak nampak, aku dengan baek hatinya dah conteng dengan warna merah.. tuh part2 penting yang kamu kena tahu.

--> kamu kena pastikan alamat url tuh betul & tepat. tepat tuh makna nya, klo perkataan maybank2u tuh suppose berada di kedudukan yang sebetulnya.. bukan di belakang or di tengah.. agak2 klo macam nih http://hgytom.maybank2u.com mesti tipu punye la..
-->kamu lihat perbezaan alamat url rajah 1 & 2.. untuk rajah 1 http:// & tiada gambar padlock di penjuru kanan bawah. sebab ini adalah halaman umum di mana pengguna tak perlu masukkan maklumat diri lagi.
untuk rajah 2 ada gambar padlock di penjuru bawah & url nye https:// 's' tuh stand for security. maknanya halaman itu dijamin selamat dari phishing & dilindungi. means adalah selamat untuk kamu masukkn butiran private kamu.
benda2 di atas adalah penting. klo web tuh palsu & spam x ade 2 item tuh.
--> Dan pesanan untuk kamu2 yang selalu join contest & isi borang yang tidak tahu sumber2 soheh nye, jangan la kamu lurus bendul bagi maklumat peribadi kamu dengan setepat-tepatnya. Bimbang maklumat2 tuh digunakan oleh pihak tak bertanggungjawab. Kang tak pasal2 jd kes kecurian identiti. Tips, kamu buat la macam kunun2 1 of your i.c number tuh salah & tak payah la bagi name penuh yang sebijik macam ejaan dalam isi.. kunun2 careless mistakes la..
aku jadi aware ngan bende2 nih lepas belajar subjek Forensic Accounting.. Belajar pasal fraud, pak man telo, ponzi & laen2 la. Salah satu movie yang kitorang kene tgk yang ade kaitan dengan subjek nih is ' Catch me if you can' . Lakonan Leonardo DiCaprio. Cerita nih digarap dari kisah benar. Subjek nih memang interesting tapi klo nak exam..adooyaaiii.. Anyway, TQVM to my lecturer En Mudz.

nota kaki : banyak lagi yang aku nak share. Tapi klo aku bagi selambak kang kamu-kamu tak ingat pulak..
Nota kaki lagi : OMG..esok macam2 deadline aku.. =/

5 comments:

[sutera kasih] said...

owhhh cmtu plak...bru tau ni huhu
thanks !!

@fitridzulkifli said...

saya punya ok je?! gne maybank2u jugak!





http://fitridzulkifli.blogspot.com

shazlea shayla @ maria said...

cik sutera : dh bace jgn lupe apply pulak..ehe

fitri : u dah slh fhm nih.. i just gune website maybank2u s medium contoh untuk bagi taw all those. & i'm assure maybank2u, cimb clicks & all those banking website nih mmg secure. They all dah blanje byk utk develop all those system. cume sometimes orang kite je yg cuai smpai x boleh beza which one website yg asli & palsu.Dapat je email or sms bagi taw 'anda dapat Rm10juta jika bla bla bla' terus je nak percaya.. tapi yang dapat nnt ialah bala.. yg penting selidik dulu & jgn terlepas pandang all those thingy thing

Hezesuze said...

gud info....huhu

Syida Shu said...

takut nak try . huuu