Followers

Wednesday, August 5, 2009

.rokok.

Lawak la iklan ni
.
.
.





Kalau la betul-betul di praktikkan pasti ramai yang mampu menghafal surah yasin dan getar untuk memegang puntung-puntung itu lagi. Tapi yang pasti memang kita semua melisankan yasin terhadap perokok-perokok tegar itu.

cuma
.
.
.
terlalu lambat.
kenapa mesti dilisankan pada penghujung nyawanya. Saat masa tak mampu diputar.Saat wang ringgit tak mampu membeli segala yang perlu untuk satu 'nyawa' bernafas kembali.


Arwah atuk kembali ke rahmatullah kerana rokok..aku mencik pada puntung itu. aku mencik juga pada General Hospital yang tak mampu mendiagnosis sakit arwah. Mencik pada doktor-doktor yang makan gaji buta. Apa kamu ingat nyawa seorang tua tak berharga?? Apa kamu ingat seorang tua yang tinggal di ceruk kampung tak mampu membayar segala???

Hairan.. Dalam masa sehari Hospital Pantai berjaya mendiagnosis sakit arwah - Kanser Paru-paru. Di layar x-ray, jelas kelihatan ketumbuhan jahanam sudah sebesar buah epal. Arwah ditahan selama beberapa hari di hospital. Namun pembedahan laser tidak dapat dijalankan - risiko tinggi. Ketumbuhan jahanam sudah di tahap bahaya.

6 bulan..Jangka hayat arwah yang doktor pakar ramalkan. Doktor bukan tuhan. Hayatnya lebih dari yang dijangka.

Namun 6 September 2001 arwah kembali ke rahmatullah. 8 September 2001, saat kami masih bersedih. Allah hadiahkan kami permata. Ibu selamat melahirkan adik aku yang bongsu. Maha suci Allah..

Yang patah tumbuh berganti..namun yang lama tetap di hati
~al-fatihah

Kredit to JakTV & cJ (for forwarding this video to me) .



4 comments:

Anonymous said...

ya..pegi jahanam itu rokok!

Al-Fatihah untuk arwah atuk mu ~_~

gemlibrarian said...

ya..pegi jahanam itu rokok!

Al-Fatihah untuk arwah atuk mu ~_~

itaclarita said...

mase atuk ko ninggal tuh ko gi umah cikgu kan....sabor la yekk...ak pon tak ske gak rkok tuh sbb ak pnah kne puntung rokok kat kaki smp melecur kat kedai kt alam megah tuh mase ak darjah satu ke tadika (lpe r plak)...huh...pahtu si eman plak kene puntung rokok kat tgn sbb terlanggar perokok tgh pegang rokok di tgn...PEROKOK MEMANG KEJAM!!!

shazlea shayla @ maria said...

itaclarita :: btul2..thanx a lot 2 ur father..ntah cm ne ntah die leh jumpe aku kn? melilau semua org cri aku time tuh,dh la time zaman kite tuh xde handphone.. ish3x